Sve ili ništa
Poput pravog štrebera, više puta sam u životu pravila listu
uverenja za koja mislim da me koče u kreiranju života kakav želim da živim, ali sam jedno, možda ono koje me je najviše
usporavalo u životu, previdela.
Otkrila mi ga je žena za koju nikad ne bih pomislila
da će dotaći bilo koje moje unutrašnje ograničenje – profesorka za koju sam
mislila da će me izgrditi pred masom studenata i oboriti me na ispitu.
Kad danas pomislim na tu ženu, prođe mi kroz glavu neki vozić zahvalnosti. Zahvalna sam joj na svakom komplimentu koji mi je uputila, na svim hvalospevima za
koje i danas mislim da ih nisam možda baš zaslužila a ni opravdala. Mislim da sam
poslednju pohvalu na svoj račun, pre tih otmenih komplimenata koje mi je ona uputila, čula
deset godina ranije. No, najviše joj hvala što mi je u lice, pred svim kolegama, ukazala
na grešku koju sam ponavljala nesvesno 25 godina.
Ovako je to bilo. Ispit se kod profesorke B. polagao pisanim putem. Dobili smo nekoliko kraćih i dva esejska pitanja.
Profesorka me je dobro zapamtila jer me je ispitivala na
svakom predavanju, a ja sam uvek imala odgovor. Čak i kad nisam znala da pružim
odgovor koji se očekuje, uz uzvinjenje što ću izraziti svoj stav i osloniti se
na svoju intuiciju, govorila sam ono što sam u trenutku osećala da treba da
kažem, jer smo na časovima uglavnom analizirali vizuelni materijal.
Znala sam da
očekuje da se pojavim na ispitu... ne samo da se pojavim, već da ga položim. Ne samo da ga položim, već da ga položim sa
najvišom ocenom. Nije to bilo neko preobimno gradivo, ali ja sam išla do takvih
detalja da sam trećinu ispitne materije naučila do savršenstva, dok ostale dve trećine
nisam ni pročitala.
Odlučila sam da izađem tako, poprilično nespremna na ispit. Odgovorila sam na tih nekoliko kratkih pitanja, a onda sam ona esejska
izignorisala jer nisam želela da lupetam i svojim glupim odgovorima
uvredim profesorku. Predala sam te
listove prazne, ne želeći da dajem površne i nepotpune odgovore.
Došao
je dan kad smo morali lično da odemo da vidimo da li smo položili...Profesorka je
insistirala da to bude javan događaj, konsultacije sa što više studenata, gde će
svakom ponaosob komentarisati rad. Odlučila sam da ne bežim, da odem i suočim
se sa neuspehom i pošteno se izblamiram. Spremila sam se za oštre reči, ktitiku i neprijatna pitanja. Već sam u svojoj glavi čula kako profesorka govori da sam je razočarala i sve što
ide uz to. Ta žena je jako, jako rečita, direktna i opširna - i kad hvali i kad kudi. Uskoro ćete se uveriti u to.
Kad
je došla do mog rada, rekla je: „ Znam šta se desilo. Ja nisam znala čiji je
rad kad sam pročitala Vaše ime, ali sam osećala da je Vaš. U svakoj rečenici se oseća Vaš otmen izraz, bili
ste mi pred očima dok sam čitala ove redove. A onda okrenem list – i ništa. Ja
znam na osnovu Vašeg zalaganja na
predavanjima da ste mogli kako – tako da odgovorite i na esejska pitanja, ali mi
je jasno da niste želeli ni da pokušate. Daću Vam savet, ne kao profesorka
studentkinji već kao iskusna žena mladoj ženi – nemojte nikad u životu ići
parolom sve ili ništa. Ja vidim da ste skloni tome. Znali ste da odgovor neće
biti savršen kao prethodni i niste želeli ni da pokušate. Ovo su samo studije,
ali u životu takvo uverenje može mnogo da Vas košta. Ja mogu da Vam dam šesticu, ali ne želim, Vi to ne zaslužujete. Molim Vas nemojte da pristanete na to, izađite
u sledećem roku i dajte sve od sebe, bez obzira da li mislite da znate sve ili
ste ubeđeni da nije dovoljno dobro.“
Ja
sam ostala u šoku. Ne znam kakav mi je bio izraz lica
ali znam da su mi se oči napunile suzama. Osetila sam olakšanje što me nije
izvređala, jer je prema nekim studentima bila jako gruba, ali sam ipak osetila
stid.
Videvši to rekla je:“Pa molim Vas, zašto ste tako desperantni? " Da, da... baš je tu reč upotrebila. 😊 "Pa to je samo ispit, biće sve u redu. Samo
želim da naučite da u životu ne smete više ići na sve ili ništa.“
Onda
sam napokon i ja progovorila: „Ne znam šta da kažem. Postiđena sam i dugujem Vam izvinjenje. Mnogo
sam Vam zahvalna, zaista ne znam kako da se odužim, daću sve od sebe da sledeći
put bude kako treba.“
Tada mi je udelila još jednu mudroliju: “Nemojte ni tako. Znam da ste mi zahvalni, Vi ste
vredna devojka. Ali takva zahvalnost zna da bude opterećujuća, da mislite da
nekom dugujete. Ne shvatajte sve toliko ozbiljno, samo želim da Vam izađem u susret
jer zaslužujete.“
Slika:pixabay.com
Bože
dragi! Kakve mi je lekcije ova žena podelila! Da nisam izašla nespremna na ispit sigurno
ih nikad ne bih čula ili ih verovatno ne bih na taj način primila i tako dobro zapamtila!
Bizarno – ja u stvari nisam položila ispit, a izašla sam srećnija i u većem miru nego da jesam. I pamtim svaku njenu reč. Zapisala sam čitavo ovo iskustvo
u dnevnik, čim sam se vratila kući.
Mnogo
mi je lekcija profesorka B. pružila u tih nekoliko rečenica. Ali zadržite se ovde još minut, na ovoj važnoj sve ili ništa lekciji.
Kad vratim film, sve za šta mi je trebalo mnogo vremena, sve ono sa čime sam
kasnila, što sam odlagala, plaćalo je dug tom mom uverenju da moram da uradim nešto
savršeno inače nema razloga ni da počinjem. Taj perfekcionizam je vodio u prokrastinaciju, koja je dalje vodila u osećanje da me stalno nešto vuče nazad, da stalno sa
nekim tovarom na leđima pokušavam da se krećem kroz život, a da mi se ništa novo
u kvalitativnom smislu ne dešava u životu.
Iskreno,
nisam se u potpunosti izlečila od boljke sve ili ništa. Ali sam je postala
svesnija i sada umem da primetim kad me taj program uvede u neku destruktivnu
misao, kada me koči da se upustim u nešto ili napredujem u nečemu što već radim.
Slika:pixabay.com
Prepustite
se procesu. Radom postajte bolji, dopustite sebi da pogrešite, omanete. To su
situacije iz kojih se najviše nauči.
Nadam
se da vam moja priča o sve ili ništa ograničenju ne služi ni mnogo ni malo,već
taman onoliko koliko vam treba da razmislte o tome koliko vas je puta koštala uspeha.
Drugi deo pouke profesorke B. pročitajte u postu Drugo lice zahvlanosti.
Do čitanja,
Ašik Žena
dO ČITANJ
Коментари
Постави коментар